Könsstereotyper och reklam
I det här blogginlägget ska jag demonstrera och diskutera om könsstereotypiska reklamer.
Jag har tagit 4 exempel, två reklamer från kosmetika företaget KICKS och två reklamer från parfym företaget AXE.
I KICKS reklamerna får vi se söndersminkade tjejer som står i orealistiskt f miljöer. En tjej kommer på sin pojkvän/flickvän med att han/hon är otrogen. Tjejen pekar argt ut mot dörren när hon upptäcker till sin fasa att hennes nagel har gått av.
I de här reklamerna vill företaget nå ut på det sättet att KICKS finns där, när vi tjejer behöver hjälp för att fixa till vårt yttre, ännu mer. Jag blir så väldigt frustrerad av de här reklamerna eftersom man får ett intryck av att alla tjejer är så angelägna om sitt utseende att de får panik när något försvinner eller går sönder.
Reklamen hade varit betydligt mer jämställd om det fanns med en kille vars parfym gick sönder och även han fick panik. KICKS marknadsföring ”Don’t worry, we have it” misslyckas fullständigt enligt min åsikt eftersom det enda jag kommer komma ihåg av reklamen är att den är urlöjlig. Jag känner instinktivt att jag inte vill vara som en av de tjejerna och köpa kosmetika från samma ställe.
AXE reklamerna däremot når troligen ut till sin målgrupp.
Vem vill inte vara mannen som blir uppletad av miljontals halvnakna tjejer?
Om du köper den här deodoranten kan du göra en pryd tjej till en översexuell tjej.
I reklamerna tar de unga män som ser väldigt normala ut, sätter in dem i både vardagliga miljöer men även exotiska. Det AXE vill demonstrera med deras påkostade marknadsföring är att du helt enkelt får tjejer om du använder vår spraydeodorant. Vem faller inte för det?
Företaget har verkligen lyckats med deras marknadsföring, det är trots allt många av mina killkompisar som använder sig av AXE.
Å andra sidan tycker jag att är deras reklam är nedvärderade eftersom det på något sätt får tjejer att framstå korkade, de struntar i hur de beter sig för att de är så fängslade av parfymen.
Så fort de känner doften släpper de alla hämningar och bokstavligt talat hoppar på killen.
Jag kan även tänka mig att de unga killarna som kollar på reklamen uppskattar de studsande brösten, små trosorna och det djuriska beteendet!
Det är realistiskt att sådana här reklamer blir populära i vårt samhälle men också sorgligt tycker jag.
Kan AXE inte få köpare på andra sätt? Måste kvinnor förnedras under proceduren?
/Viktoria Levine