Reklam
Att vår reklam är starkt färgad av det manliga och kvinnliga är kanske ingenting nytt. Men någonting som jag har uppmärksammat. Som även har med mitt tidigare inlägg om uppfostran att göra. Är att även reklamen för barn är minst lika vinklad. Detta tycker jag är hemskt därför att barn är så lättpåverkade och köper nästan allt de ser och hör och dessa reklamer är ett sätt att visa och klargöra för barn i väldigt tidig ålder hur de ska vara och bete sig.
Om man jämför en reklam för t.ex. kill/tjej deodorant så ser de väldigt olika ut. Men det som stör mig mest är hur fruktansvärt löjliga och ”puttenuttiga” reklamer för tjejer är och hur de alltid använder sig av och utnyttjar att tjejer är fåfänga.
Jag tycker också att dagens reklamer är väldigt konservativa och trångsynta. Det är kvinnor som städar och män som kör bil.
Så det börjar alltså med flickor som leker med dockor och pojkar som leker med bilar i reklamerna. När reklamerna ska rikta sig mot vuxna så är det män som kör snabba bilar med en massa hästkrafter och kvinnor i höga klackskor som testar mascara och berättar att om du köper just deras mascara så kan du med din sammetslena, flörtiga blick fånga vilken man som helst. För det är du värd!
...
Av: Hanna Ekberg
Bra - och plågsamt tydliga - exempel på könsstereotypa reklamer! Någonting ytterligare, som jag har tänkt på, är att reklamen har blivit allt mer "sexifierad", och det oavsett om den riktar sig till kvinnor eller män. Reklamen speglar ju vårt samhälle och detta tycker jag är en olycklig utveckling, eftersom - som du också säger - barnen tar efter det de vuxna gör/säger/förmedlar!
Vilka bra exempel!, den sista reklamen visar tydligt att reklamen är riktad till killar. Som det är i dem flesta reklamer så använder killreklamer tjejer till hjälp för att stärka reklamen, det kan också vara tvärt om att tjejreklamer använder killar i bakgrunden.Det ska inte behöva vara så i vårat samhälle.
Håller verkligen med dig, väldigt bra exempel! Men jag tror faktiskt att ingen vågar riktigt sticka ut och göra en reklam som är helt tvärt om. En kill-parfym reklam med rosa runt sig och allt puttinutti så skulle nog den inte sälja. Kanske var det ett extremt exempel. Men alla reklamer vill vara den bästa och ha så bra marknadsföring som möjligt och då skulle det nog kanske inte gå med något som är helt tvärt om i reklambranschen. Såklart att många vill ändra på detta, men då måste faktiskt flera våga sticka ut. Tror jag.